“Wat gaan we met de kerstdagen doen?” Een grapje, maar eigenlijk was NVLG-voorzitter Bart Jasperse heel serieus toen hij deze vraag midden in de zomer stelde. Jasperse blikt nu al terug op een jaar waarin we allemaal verrast werden door corona. Een korte terugblik, want liever kijkt hij vooruit naar 2021. “Ik zal niet zeggen dat dit jaar rampzalig was, maar laten we ook realistisch zijn: het is wel even anders gelopen dan we van tevoren hadden gedacht. Ik hoor dat natuurlijk ook om mij heen. Dit heeft toch niemand zien aankomen? Wat mij betreft zetten we er snel een streep onder en richten we ons op het nieuwe jaar.

Een nieuw jaar waarin de NVLG weer verdere stappen zet in de uitvoering van het beleidsplan dat twee jaar geleden is opgesteld. Overkoepelende doelstelling: de profilering van de grootkeukenbranche in Nederland. Die profilering wordt onder andere zichtbaar op het platform Grootkeuken.nl.

Bart: “Dat platform is echt een daverend succes. Eindgebruikers weten ons steeds beter en vaker te vinden. De volgende stap is dat we onze leden nog meer zichtbaar gaan maken op het platform. Een eindgebruiker die iets zoekt op deze website, moet straks meteen een overzicht krijgen van grootkeukenleveranciers die daarbij kunnen helpen. Hoe precies, daar zijn we nu over aan het nadenken.”

Bart Jasperse (voorzitter NVLG) 

“Het zijn spannende tijden, dit heeft niemand zien aankomen.”

Ook opleiden blijft een speerpunt voor de NVLG. “In juni van dit jaar zou de tweede lichting beginnen aan de opleiding Grootkeukentechniek, maar door de corona is dat stilgevallen. Ontzettend jammer, maar we pakken de draad samen met het ROC weer op in het nieuwe jaar.” Datzelfde geldt ook voor bijeenkomsten en events. Bart: “We brengen de leden een paar keer per jaar bij elkaar om te netwerken en om ze in contact te brengen met andere bedrijven. De meeste bijeenkomsten waren digitaal dit jaar en het is goed om te zien dat we elkaar op die manier ook weten te vinden. Ervaringen delen en kennis uitwisselen: dat blijft heel waardevol. We blijven dat ook doen: digitaal zolang dat nodig is, op locatie zodra het weer kan. De eerstvolgende Algemene Ledenvergadering op 11 november wordt ook digitaal gehouden.” De online communicatie wordt ook actief uitgezet via social media. “We zetten onze social mediakanalen steeds vaker in en gaan dat volgend jaar nog breder trekken. Je kunt grootkeuken.nl trouwens volgen op Instagram en LinkedIn.”

Samenwerking

Om de grootkeukensector te promoten, zoekt de NVLG ook verbinding met andere partijen. Zo komt er een samenwerking met FCSI (Foodservice Consultants Society International). Deze organisatie vertegenwoordigt de voedingsadvies- en gastvrijheidsbranche. Op het gebied van netwerken, kennisdeling, inspiratie en ondersteuning slaan beide organisaties de handen ineen. Bart: “We gaan met FCSI onder andere de communicatie van beide verenigingen bundelen in de app en op Grootkeuken.nl. Ook de ontwikkeling van een kwaliteitsstandaard voor het inrichten van grootkeuken staat op onze gezamenlijke agenda.”

De markt in cijfers

Een ander belangrijk thema binnen de NVLG is het bieden van marktgerichte informatie. “Op de NVLG-website hebben we achter de login voor onze leden een schat aan economische marktcijfers. Daarmee kunnen zij hun business model opstellen of plannen bijstellen als dat nodig is. Cijfers zijn heel waardevol, zeker in zo’n gek jaar als dit. De markt beweegt alle kanten op en daar moet je als ondernemer op in kunnen spelen. Het BI Dashboard is enorm waardevol voor onze leden.”

Het is die toegevoegde waarde van het lidmaatschap die Bart belangrijk vindt. “Het enthousiasme om lid te worden van onze branchevereniging, neemt nog steeds toe. Wat dat betreft plukken we nu de vruchten van het beleid dat we twee jaar geleden in gezet hebben. Leden krijgen waarde terug voor hun contributie en dat moet ook. Daar blijven we ons voor inzetten.”

Overwinnen

Jasperse kan eigenlijk niet wachten om samen met de NVLG en de leden aan het nieuwe jaar te beginnen. Het jaar 2020? Hij is er duidelijk over: “Een ongelukkig, vervelend jaar. En we zijn ook nog niet klaar met corona. De besmettingen nemen weer toe en de markt wordt weer terughoudender. Maar laten we elkaar niet de put inpraten. Wij zetten koers richting 2021. Mijn motto? Overwinnen! Overwinnen, doorgaan en resultaten boeken.”