Kwaliteitscritera & Gedragscodes
De criteria’s en codes op een rij
Kwaliteitscriteria geven richting.Ze maken namelijk inzichtelijk aan welke kwaliteiten NVLG-leden dienen te voldoen en wat de afnemer mag verwachten.
Kwaliteitscritera
NVGL-leden zijn in overeenstemming met het Nederlandse recht opgericht en gevestigd. Deze zijn bij de Nederlandse Kamer van Koophandel ingeschreven danwel een belangrijke speler op de Nederlandse markt.
Een potentieel lid dient zonder onderbreking minimaal 5 jaar actief te zijn als grootkeukenleverancier op de Nederlandse markt.
NVLG- leden gedragen zich conform de gedragscode, zoals ook is vastgelegd in de Statuten. De gedragscode staat hieronder beschreven.
Het NVLG-lid hanteert duidelijke leverings- en betalingsvoorwaarden en zal deze deponeren en gedeponeerd houden bij de Kamer van Koophandel. Beschikbaarheid van gedeponeerde leverings- en betalingsvoorwaarden en deze op aanvraag aan de klant aanbieden.
NVLG-leden hebben een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.
Leden staan geregistreerd in het Nationale (W)EEE-register.
NVLG- leden dienen een goede naam te hebben zoals ook vermeld in de gedragscode. Verder zijn de leden verplicht om globaal om de vijf jaar een verklaring van goed gedrag (VOG) te sturen naar de NVLG.
Elk lid dient alle verkochte apparatuur met de leverdatum en garantietermijn te registeren.
NVLG-leden opereren te allen tijde conform de thans geldende wet- en regelgeving en zal zich van wijzigingen hierin actief op de hoogte stellen.
Naleven van de criteria is een verantwoordelijkheid en een verplichting van alle leden.
Het NVLG- leden onderschrijven de doelstellingen van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (people, planet, profit) en handelen hiernaar.
Gedragscode
De leden, geassocieerde leden, ereleden en partners de NVLG onderschrijven het model gedragscode FME-CWM voor brancheverenigingen, zoals aangeboden op 31 mei 2006.
De leden mogen elkaar aanspreken op ethisch handelen. Bij al hun gedragingen en handelen houden zij het belang in het oog van afnemers en gebruikers van grootkeukenapparatuur.
Elke uiting, publicitair dan wel anderszins getuigt van respect voor leden én niet-leden van de NVLG. De leden onthouden zich van uitingen, die nadelig kunnen zijn voor de NVLG en/of de doelstelling van de vereniging. In zijn algemeenheid beogen uitingen ondersteuning te leveren aan het NVLG kwaliteitsimago.
Bij het leggen en/of onderhouden van contacten met derden, daaronder in het bijzonder te verstaan overheidsdiensten en andere voor de branche relevante maatschappelijke organisaties en instanties, dienen de leden zich steeds af te vragen of daarbij geen (mede)taak is weggelegd voor de NVLG.
De leden onthouden zich van elke vorm van omkoping van (potentiële) klanten, overheden en andere derden om commercieel voordeel, althans kostenvoordeel te behalen. Zakelijke etentjes ter bespreking en toelichting van standpunten zijn toegestaan evenals fabrieks/bedrijfsbezoeken, die als oogmerk hebben (beter) inzicht te geven in offerte, opdracht dan wel het geboden assortiment in zijn algemeenheid. Eventuele relatiegeschenken of giften aan potentiële klanten en overheden zullen worden beperkt tot een geldwaarde van maximaal EUR 50.
De leden onthouden zich van gedragingen, die de professionele integriteit van bedrijf en/of de vereniging in gedrang kunnen brengen.
De leden garanderen dat de door haar geleverde apparatuur, producten en diensten voldoen aan de wettelijke voorschriften als ook aan de gevestigde normen voor productie, vormgeving, veiligheid en hygiëne, en dat alle beschrijvingen en aanduidingen in overeenstemming zijn met de wettelijke voorschriften als ook de goede gebruiken in de grootkeukenbranche.
De leden bieden installatie en/of service aan op de door haar geleverde apparatuur, dan wel garanderen deze jegens haar afnemers.
Offertes zijn altijd in overeenstemming met de met afnemer afgesproken dan wel door afnemer aangeleverde specificatie. Indien dit niet het geval is zal de aanbieder aan afnemer duidelijk aangeven op welk(e) punt(en) de offerte afwijkt.
De leden garanderen de inzet van vakbekwaam personeel.
Desgevraagd zullen leden een uitnodiging tot (onbezoldigde) deelname aan een werkgroep of bestuur niet naast zich neer kunnen leggen, tenzij sprake is van een dringende reden, zulks ter beoordeling van het verenigingsbestuur.
Ter ondersteuning van de herkenbaarheid als verenigingslid wordt het gebruik van het NVLG-logo door de leden zoveel mogelijk toegepast.
Conflicten tussen verenigingsleden worden door betrokkenen onderling opgelost. De vertrouwenscommissie NVLG wordt slechts ter bemiddeling ingeschakeld indien de doelstellingen van de vereniging in het geding (dreigen te) komen, dan wel (blijvende) reputatieschade voor leden, vereniging of de branche dreigt te ontstaan.